- Bianca Biro, Finlanda: Accentul în școală se pune ca să te dezvolți tu ca om
- Bianca Biro, Finlanda: Notele sunt doar un semnal ca să știe elevul ce să învețe
- România este țara cu cei mai puțini învățători din Uniunea Europeană
- Numai în ultimii 20 de ani au plecat peste 7.000 de profesori din România
Tot auzi că nordicii sunt un model în educație pentru noi. Și nu-s vorbe goale.
În Finlanda și Suedia accentul în școală se pune pe feedback și pe predarea unor materii utile în viață. Nu contează notele, ți-o spune Bianca Biro, profesor cu experiență din Finlanda.
„Notele pe care le obțin în cadrul diverselor teste sunt doar un semnal pentru ce ar trebui să mai învețe. Rolul profesorului în Finlanda este acela de facilitator al învățării, iar elevii nu sunt un element pasiv în clasă și ei sunt foarte activi”.
Un lucru este clar: elevul este în centrul sistemului de educație. În Suedia, de exemplu, importantă este dezvoltarea elevului, nu cunoștințele de moment.
„Se face tot posibilul ca copilul să își realizeze visul. Accentul se pune foarte mult pe feedback, pe ce se face în clasă, cum îți răspunde elevul, de cate ori îți răspunde, să fii pozitiv ca profesor, să îl îndrumi mai departe nu să spui că e greșit. În general încearcă să varieze lecțiile și chiar și conținutul lecțiilor destul de mult ca să atragă tot felul de elevi”, spune şi profesoara Mariana Anghel.
Unde suntem noi și unde sunt ei? Cred că ți-ai făcut deja o idee. Noi nici profesori suficienți nu avem, iar metodele de predare sunt cam aceleași folosite și pe vremea prinților noștri.
„Nu avem profesori suficienți pentru a-i duce pe copii în siguranță la școală. Nici măcar la spații nu ne-am gândit foarte mult”, a spus Cristina Tunegaru, profesoară de limba şi literatura română.