- Șeful Ofsted nu se simte „confortabil” cu accesul nelimitat al copiilor la internet.
- Smartphone-urile oferă acest lucru, iar 61% dintre copiii din Marea Britanie dețin unul înainte de a împlini 10 ani.
- Care este, în opinia experților, vârsta potrivită pentru a oferi un dispozitiv unui copil.
În ultimele două decenii, o revoluție tehnologică a făcut ca accesul la internet să fie incredibil de ușor. Evoluția de la dial-up la Wi-Fi și de la 3G la 5G a îmbunătățit accesibilitatea, dar, fără îndoială, cel mai mare pas înainte a fost făcut odată cu proliferarea smartphone-urilor. Începând cu 2023, 6,8 miliarde de oameni vor avea unul, iar cum în prezent există puțin peste opt miliarde de oameni în lume, o proporție semnificativă de posesori de smartphone sunt probabil copii.
Advertisment
Experții au discutat despre momentul potrivit pentru a oferi unui copil primul său telefon – dacă este cazul. Săptămâna aceasta, inspectorul șef al organizației de supraveghere a educației Ofsted a sugerat că copiii nu ar trebui să aibă acces nerestricționat la internet sau la smartphone-uri la o vârstă fragedă.
Într-o conversație cu BBC Radio 5 Live despre accesul la conținut explicit online, Amanda Spielman a declarat: „Nu mă simt confortabil cu copiii mai mici având acces nelimitat la internet. Sunt foarte surprinsă când copiii de vârstă primară au smartphone-uri, de exemplu, și chiar și la începutul școlii secundare. Este foarte greu de gestionat acest lucru.”
Recomandări
Spielman a sugerat, de asemenea, că este rolul părinților și al școlilor să se asigure că copiii pot trece de toate aceste influențe nedorite. Datele Ofcom, organismul de supraveghere a comunicațiilor, au arătat că 61% – aproape două treimi – dintre copiii britanici dețin un smartphone până la vârsta de 10 ani. De asemenea, pandemia a făcut ca media timpului petrecut în fața ecranului de către copiii cu vârste cuprinse între trei și 18 ani să crească cu 50% – cu o medie de patru ore pe zi petrecute acum pe gadgeturi.
Copiii cu vârste cuprinse între 12 și 18 ani au înregistrat cea mai mare creștere a timpului petrecut în fața ecranului, cu 110 minute în plus pe zi. Cercetătorii au pus această creștere abruptă pe seama faptului că majoritatea copiilor din această grupă de vârstă au acces la dispozitive digitale, cum ar fi telefoanele inteligente, pe care le folosesc în interiorul și în afara mediului școlar. Persoanele din acest interval de vârstă sunt deja predispuse să petreacă o mare parte din timpul liber pe ecrane, unde își întrețin prieteniile și fac interacțiuni sociale.
Studiile anterioare indică faptul că excesul de timp petrecut în fața ecranelor poate cauza oboseală fizică a ochilor și a corpului, privarea de somn și afectarea capacităților cognitive. Petrecerea unui timp prea îndelungat pe gadgeturi a fost, de asemenea, legată de reducerea activității fizice și de o creștere a obezității, precum și de scăderea stimei de sine și de slabe abilități de socializare. Un studiu al Universității de Stat din San Diego a arătat că timpul petrecut pe smartphone-uri este o cauză gravă, dar evitabilă, a problemelor de sănătate mintală.
Doar o oră pe zi petrecută în fața unui ecran poate fi suficientă pentru a crește probabilitatea ca și copiii de numai doi ani să fie anxioși sau deprimați. Anul trecut, cercetătorii de la aceeași instituție au descoperit, de asemenea, că adolescenții sunt mai singuri la școală acum decât acum 20 de ani, deoarece smartphone-urile îi împiedică să vorbească cu prietenii.
Elevii din Marea Britanie conversează mai puțin și se simt excluși atunci când văd imagini online cu colegii care se distrează fără ei. Mai mult, o cercetare a Institutului Național de Sănătate din SUA a descoperit că copiii care petrec timp excesiv folosind smartphone-ul au structuri cerebrale diferite. Copiii de nouă și zece ani care folosesc ecranele timp de șapte ore sau mai mult pe zi au arătat semne că cortexul lor cerebral se subțiază prematur. Cortexul cerebral este stratul cel mai exterior al țesutului neuronal care procesează informațiile din lumea fizică.
Este esențial pentru funcțiile cognitive, cum ar fi percepția, limbajul, memoria și conștiința, dar se subțiază pe măsură ce ne maturizăm și ajungem la bătrânețe. Ca urmare a utilizării pe scară largă și a asocierii acestora cu o sănătate mentală și fizică precară, mulți experți au decis când cred că ar trebui să fie expus pentru prima dată copiii la smartphone-uri.
În noiembrie, comisarul pentru copii, Dame Rachel de Souza, a recomandat părinților să nu le cumpere copiilor lor un smartphone. Ea a declarat pentru Sunday Telegraph: „Cred că părinții ar trebui să se gândească mult și bine la accesul monitorizat la social media sau la accesul efectiv la social media. Cred sincer că peste 20 de ani vom privi înapoi și vom fi absolut îngroziți de ceea ce am permis copiilor noștri să fie expuși”.
Dar alți experți nu consideră că un răspuns atât de extrem este necesar. Vicepreședintele Colegiului Regal al Psihologilor este de părere că smartphone-urile sunt un instrument fezabil pentru copii, dar numai după ce aceștia au intrat în școala secundară la vârsta de 11 ani. Dr. Jon Goldin a afirmat că părinții sunt forțați să cumpere dispozitivele pentru copiii lor mici, pentru ca aceștia să nu fie lăsați pe dinafară la școală.
Acesta a declarat pentru Daily Telegraph: „Copiii le spun adesea părinților lor: „Toți prietenii mei își iau telefoane și tu nu-mi permiți să fac asta. În această situație, părinții au nevoie de sprijinul îndrumărilor naționale”.
Nu este vorba doar de experți, ci și o serie de celebrități și-au dezvăluit gândurile cu privire la furnizarea de smartphone-uri copiilor lor. În 2017, fondatorul Microsoft, Bill Gates, a declarat că nu le-a permis copiilor săi să dețină un telefon mobil până la împlinirea vârstei de 14 ani. În ciuda ironiei legate de rolul său esențial în revoluția tehnologică a erei digitale, Gates consideră în continuare că trebuie să existe limite pentru copii.
„De multe ori stabilim o oră după care nu mai există timp de ecran, iar în cazul lor asta îi ajută să se culce la o oră rezonabilă”, a declarat titanul tehnologiei pentru The Mirror.
„Întotdeauna te uiți la modul în care poate fi folosit într-un mod excelent – temele pentru acasă și păstrarea legăturii cu prietenii – și, de asemenea, unde s-a ajuns la excese”.
Anul trecut, Cristiano Ronaldo a declarat că nu i-a dat încă un telefon mobil fiului său de 11 ani. Legenda fotbalului a spus că nu vrea ca Cristiano Jr să devină obsedat de tehnologie la o vârstă fragedă, după ce a primit premiul de cel mai bun marcator al tuturor timpurilor de la Globe Soccer. Cu toate acestea, nu toți experții sunt de părere că smartphone-urile sunt dăunătoare pentru copii – de fapt, de cele mai multe ori ei spun contrariul.
Cercetătorii de la Universitatea Duke din Carolina de Nord, SUA, au afirmat că adolescenții care sunt sociabili în lumea reală tind să consolideze și să îmbunătățească aceste relații online, scrie Daily Mail.
„Fiecare generație își face griji cu privire la modul în care tinerii își folosesc timpul. Vedem tineri care stau în mod constant la telefoane și presupunem că au efecte negative, dar o mare parte din cercetările de până acum spun o poveste mai pozitivă”, a declarat Dr. Candice Odgers, director asociat al Duke Center for Child and Family Policy.
Un studiu realizat anul trecut de Școala de Medicină a Universității Stanford a stabilit că vârsta la care copiii dobândesc telefoane mobile nu are legătură cu bunăstarea lor. Aceștia au înregistrat notele școlare, calitatea somnului și orice simptome depresive ale celor 263 de copii care au achiziționat telefoane la vârste diferite pe o perioadă de cinci ani. Autorul principal, Dr. Xiaoran Sun, a declarat: „Nu pare să existe o regulă de aur privind așteptarea până în clasa a opta sau până la o anumită vârstă”.
„Dar dacă părinții doresc să amâne, nu am observat nici efecte negative în acest sens”, a adăugat autorul principal, Dr. Thomas Robinson.
Deținerea unui smartphone de către copii poate fi benefică și pentru părinți, deoarece poate stimula comunicarea dintre ei. Dr. Odgers a declarat pentru BBC Future: „Dacă analizăm cu cine vorbesc copiii online […] există o suprapunere foarte puternică cu rețeaua lor offline. Cred că această idee că riscăm să vedem un copil izolat în fața telefonului – pentru unii copii, acest lucru poate fi un risc real – dar pentru marea majoritate a copiilor, ei se conectează, împărtășesc, împărtășesc.”
Un studiu realizat de Universitatea din Danemarca de Sud a constatat că smartphone-urile pot îmbogăți timpul petrecut de un copil în aer liber, deoarece le sporesc sentimentul de siguranță. Copiii participanți au citat ca motive pentru acest lucru posibilitatea de a le folosi pentru a naviga în zone necunoscute, precum și faptul că le oferă o linie de comunicare cu părinții lor. În zilele noastre, părinții pot, de asemenea, să urmărească unde se află copiii lor, fără ca măcar să îi contacteze, prin intermediul unor aplicații precum „Find My Friends”.
Autorii au afirmat că un telefon a ajutat la controlul mentalității de „ce-ar fi dacă” a copiilor, sporind în cele din urmă libertatea lor independentă de a hoinări și de a face lucruri în aer liber”.