Ascultă articolul
- Vacanța de toamnă readuce în prim-plan lipsa unui program național de afterschool
- Părinții se confruntă cu dificultăți în găsirea unor opțiuni de îngrijire a copiilor după școală
- Sindicatele și organizațiile de părinți cer Ministerului Educației un program național de afterschool
- Un program național afterschool ar aduce beneficii educative și sociale
Cât de necesar este un program de after school pentru copilul tău? Vacanța de toamnă readuce în prim-plan provocările părinților de a găsi soluții pentru îngrijirea și educația copiilor după școală. Solicitările pentru un program afterschool, susținut de stat, revin în discuție, iar sindicatele și organizațiile de părinți evidențiază beneficiile unui program național de afterschool pentru cei mici.
Advertisment
O cerință cu implicații sociale și educative
Părinții care lucrează au puține opțiuni de îngrijire a copiilor în timpul vacanțelor scurte. Aceștia apelează frecvent la rude, bone sau servicii private costisitoare, de multe ori fiind nevoiți să-și reorganizeze programul de lucru. Reprezentanții sindicatelor și organizațiilor de părinți consideră că o soluție de tip afterschool ar veni în sprijinul părinților activi din mediul urban și rural, fiind o necesitate pentru dezvoltarea educativă și socială a copiilor.
Sindicatele subliniază că o astfel de măsură ar putea avea un impact pozitiv asupra performanței școlare, prevenind abandonul școlar și consolidând competențele sociale ale elevilor. „Un program național de afterschool, gratuit sau cu sprijin de la stat, ar ajuta elevii din toate mediile să beneficieze de activități educative de calitate”, a declarat un reprezentant al organizației părinților.
Recomandări
Avantaje educaționale și reducerea inegalităților
Accesul universal la un program afterschool ar reduce diferențele de învățare între copiii din mediul rural și cei din mediul urban. În mediul rural, unde accesul la activități extracurriculare este limitat, un program național afterschool ar aduce o alternativă educațională valoroasă, oferind sprijin atât în pregătirea temelor, cât și în dezvoltarea de competențe sociale și de lucru în echipă.
Mai multe state europene au implementat programe similare de afterschool, cu scopul de a facilita accesul copiilor la un mediu de învățare sigur și bine organizat. Experții subliniază că beneficiile se reflectă nu doar asupra copiilor, ci și asupra părinților, oferindu-le stabilitate profesională și reducând stresul generat de lipsa unor opțiuni sigure de îngrijire.
Ce spun experții în educație?
Radu Szekely, expert în educație, vine cu un contrapunct asupra ideii de implementare a unui program național de afterschool. El menționează, în locul conceptului de „afterschool”, Ministerul Educației să introducă un program de învățare prelungi în incinta școlii.
„Știu că se folosește foarte mult acest concept de program de școală după școală, însă cred că în contextul dezvoltărilor din ziua de astăzi, în care timpul de lucru este flexibil, în care, de fapt, nu mai separăm învățarea la școală de învățarea în alte contexte, ar fi mult mai indicat să avem un program de învățare prelungit, de la 9 la 5, de exemplu, în care elevul să poată mai flexibil să-și aleagă momentul în care participă la ore, momentul în care face activități extrașcolare. Deci, eu m-aș gândi mai departe la un program integrat de educație de 7-8 ore pe zi, în care nu facem ore tot timpul”, explică Radu Szekely.
Cât de plauzibilă este această idee?
„Am avea un program de 8 ore în care stăm în acest spațiu și învățăm în diverse feluri. În anumite momente mai formal, în alte momente mai puțin formal. Însă, pentru asta e nevoie de o regândire a paradigmei educaționale în ansamblu. Ne trebuie și o infrastructură pe care nu o avem. Nu avem suficiente școli și spații unde să putem să derulăm un asemenea program pentru toți copiii din România. Ne trebuie o infrastructură de cantine, de exemplu, iar pentru asta ar fi nevoie de investiții majore, astfel încât copiii să poată mânca la școală. Și, bineînțeles, trebuie resursa umană. Nici pe aia nu o avem, pentru că este extrem de dificil, în prezent, să atragem profesori și pedagogi către sistemul de învățământ”, adaugă Radu Szekely.
Ministerul Educației, solicitat să acționeze
În fața solicitărilor, Ministerul Educației este pus sub presiunea de a găsi soluții viabile pentru crearea unui cadru național afterschool. În trecut, au fost propuse mai multe inițiative locale, dar lipsa unei strategii naționale unificate a lăsat problema nerezolvată.
Sindicatele susțin că acest tip de program ar putea fi finanțat prin fonduri europene și prin parteneriate public-private. Implementarea unui astfel de program ar implica și integrarea unor cadre didactice suplimentare și infrastructură adaptată.
În timp ce părinții și sindicatele fac apel la acțiuni concrete, rămâne de văzut dacă și în ce fel Ministerul Educației va răspunde acestei nevoi stringente pentru familiile din România.