• Ministrul Ligia Deca propune înlocuirea calificativelor cu punctaje la evaluările naționale
  • EN-2025 se evaluează în cadrul unității de învățământ, la fel ca în anii precedenți
  • Rezultatele individuale de la EN-2025 nu se afişează și nu se comunică public
  • Experții apreciază schimbarea, dar atrag atenția asupra baremelor incomplete
  • OECD sugerează desființarea acestor evaluări

După deja celebrele camere de detenție, Ligia Deca vine cu noi planuri. Mai nou, spune că vrea punctaje în loc de calificative la Evaluarea Națională. Scopul? „Pentru a permite o mai bună înțelegere a nivelurilor de performanță”, spune ea. Din toamnă, rezultatele la evaluările din clasele a II-a, a IV-a și a VI-a ar putea fi exprimate prin punctaje.

Cum arată această nouă propunere a Ligiei Deca?

„Acum avem lucrarea de evaluare pentru clasele a II-a, a IV-a și a VI-a. Pentru fiecare item din lucrare se acordă un cod, conform unui ghid de evaluare existent. Dacă răspunsul este corect, de exemplu, se acordă codul 10. Dacă are o greșeală sau mai multe, se acordă un alt cod, 79, nu știu. Ce se propune acum este acordarea unui punctaj. Deci, în loc de aceste coduri, se acordă un punctaj. Ceea ce mie personal mi se pare o măsură mai bună decât ce era înainte. Pentru că atunci când, de exemplu, învățătoarea arată lucrarea părintelui, acesta se poate orienta mai ușor privind aprecierea lucrării. Nu mai are un cod despre care habar nu are și nu știe de unde este luat. Problema pe care o identifică însă învățătorii este că baremul de corectare nu este complet.

Am vorbit cu mai mulți învățători care ne-au spus că au întâlnit situații de evaluare care nu au un corespondent în barem. Deci, ar trebui revizuite și baremele de corectare. Problema evaluărilor naționale la clasele a II-a, a IV-a, și a VI-a nu constă în acordarea unui cod sau unui punctaj, ci în faptul că nu știm impactul lor asupra sistemului, dacă au contribuit sau nu la evoluția, la progresul copiilor și al sistemului în general. Să nu mai spun că organisme serioase, precum OECD, ne recomandă să le desființăm.

Recomandări

ALEPH 4 YOU!
MULTĂ MATE, PUȚIN KNOWLEDGE
Shopping
ANGELO IA NOTĂ MAXIMĂ
FARFURIA PERFECTĂ

O altă problemă legată de evaluările naționale în aceste clase este că nu știm în acest moment câți învățători sau profesori realizează un plan individualizat de învățare pentru fiecare elev care a trecut prin evaluare. Și asta pentru că nici aici profesorii nu au primit sprijinul necesar din partea sistemului; nu au modele despre cum să alcătuiască planul și nu au beneficiat de training pe acest subiect”, a declarat Anca Țârcă pentru Aleph News.

Citește și