- Ligia Deca a declarat că România începe să aibă un deficit de profesori la materiile STEM
- La 1 iunie 2024, salariul penntru un profesor debutant e 3.700 lei, cel mediu e de aproximativ 4.000 lei
- Soluția Ministerului pentru educația din România e de a-i implica pe profesori în în conceperea sistemului de educație
Unde suntem cu educația din România? Sistemul educațional se confruntă cu o criză semnificativă de profesori în domeniile de știință, tehnologie, inginerie și matematică. Vorbim de materii esențiale pentru elevi.
Advertisment
Deficitul vine și din salariile necompetitive sau migrarea profesioniștilor către sectorul privat sau în străinătate.
Mai mult, se dorește ca profesorii să ia parte la conceperea sistemului de educație transformat.
Cum vom evolua dacă nu are cine să ne pregătească elevii pentru a face față cerințelor unui viitor din ce în ce mai tehnologizat?
Recomandări
Ce se întâmplă cu educația?
„Cred că de acum aproape 20-30 de ani a început un declin în zonele STEM: Matematică, Fizică, Chimie, Biologie. Acum culegem rezultatele unei politici educaționale care nu a fost sustenabilă sau pur și simplu nu a fost pe termen lung.
Lucrurile au fost lăsate la liber și atunci piața s-a reglat în sensul că nu s-au mai dus oameni, nu s-au mai dus tineri către aceste discipline STEM de care spuneați dumneavoastră, iar acum ducem o lipsă acută de cadre didactice.
Este, cum să spun, rezultatul unei politici educaționale care nu a fost gândită pe termen foarte lung peste cel puțin 20-30 de ani. Lucrurile nu se vor rezolva ușor și nu se vor rezolva rapid. Din păcate, vom mai suferi câțiva ani buni dacă nu cumva zeci de ani. Cred că în primul rând ar trebui creat un climat foarte bun pentru profesori și pentru cadrele didactice.
De exemplu, chiar acum, anul acesta, am fost la o școală unde am corectat și colegii mei de la școala respectivă nu aveau cancelarie cât de cât în regulă.
Pur și simplu stau în timpul pauzelor înghesuiți, nu au momente de relaxare. Cu alte cuvinte trebuie să le creăm profesorilor un mediu unde se pot dezvolta, acuma nu cred că este cazul.
Ce este nevoie pentru a resuscita sistemul educațional?
Într-o altă direcție ar fi ca profesorii să fie pregătiți prin masterate didactice, prin legi ale învățământului, prin strategii guvernamentale să poată forța universitățile să adopte masterate didactice în sensul cel mai bun al cuvântului aică profesorii să fie pregătiți pe de-o parte în specialitate, dar pe de altă parte și cum să predea materia.
Dacă nu știi să o predai bine ea pur și simplu nu ajunge la copii și copiii vor pierde și vedem unde ne aflăm. În al treilea rând, salarizarea să fie cât de cât competitivă în special pentru cei care vor să intre în sistem. Dar nu salarizarea este cea mai importantă, exact cum am spus și celelelate lucruri sunt importante.
Deci practic ne trebuie o politică globală a clasei politice românești ca să crească calitatea învățământului și astfel să devenim competitivi din punct de vedere economic pentru că vom pierde mult pe termen lung, foarte mult din păcate”, a spus Cătălin Ciupală, profesor de matematică, la Aleph News.