Joi, 25 martie, toată suflarea creștină, catolici și ortodocși, sărbătorește Bunavestire, evocînd momentul în care îngerul Gabriel a venit la Fecioara Maria și i-a vestit că-l va naște pe Iisus. Și peste 9 luni îi vom sărbători nașterea. Dar mai aproape, la doar o lună și o săptămînă de azi încolo, ne vom îndolia amintindu-ne răstignirea celui ce se va naște – veste rea. Și apoi iar ne vom bucura, căci El va învia. Acest amestec de vești rele și vești bune ne este atît de obișnuit încît se pare că veștile bune și cele rele nici nu pot fi separate; pur și simplu se împachetează unele cu celalalte.

Pentru mine, Bunavestire este un bun prilej să mă gîndesc la cei care aduc veștile, adică la presă, dar și la cei care le primesc, adică la consumatorii de presă. Presa are, desigur, păcatele ei: e nedreaptă, mercantilă, mincinoasă, ipocrită.  Dar nici unul dintre aceste păcate nu îi este specific – toate păcatele presei sînt păcate ale consumatorilor ei. Bolile ei, sînt luate de la noi!

În cele mai multe reprezentări iconografice sau picturale ale episodului Buneivestiri, Fecioara Maria este surprinsă de apariția îngerului în timp ce citește. Cartea deschisă sub ochii Fecioarei, ne spune teologia clasică, arată că se împlinește o profeție scrisă deja în Vechiul Testament. Mie îmi place însă să văd în acest detaliu repetitiv un alt sens. Fecioara Maria a primit cea mai bună veste pe care o poate primi un om pentru că era pregătită s-o primească, iar Cartea aceea deschisă o face gata să primească vestea cea bună. Cu alte cuvinte, cred că publicul atrage cumva genul de știri pe care e pregătit să le primească. Cînd aveți impresia că vă asaltează numai vești proaste, așa cum se întîmplă zilele acestea, de pildă, întrebați-vă de ce nu sunteți pregătiți să primiți vești bune.

Recomandări

ALEPH 4 YOU!
MULTĂ MATE, PUȚIN KNOWLEDGE
Shopping
ANGELO IA NOTĂ MAXIMĂ
FARFURIA PERFECTĂ