Crizele economice sunt perioade propice pentru reinventare, forțând companiile să devină mai creative, mai agile, mai curajoase.
Advertisment
Jumătate din companiile aflate în topul Fortune 500 au fost fondate în perioade de recesiune. Jim Collins, cercetător, profesor și consultant pe probleme de management de business și durabilitatea afacerilor a lansat alături de Jerry Porras cartea Build to Last. Afaceri clădite să dureze acum aproape 30 de ani.
Cartea este rezultatul cercetării a optsprezece companii vizionare din diverse industrii pe care autorii le-au analizat în raport cu companii de referință pentru a găsi elementele succesului înregistrat mai bine de 50 de ani.
Recomandări
Dacă ne uităm la această listă în 2023, vom observa că cele optsprezece branduri rezistă în continuare, chiar și după criza financiară din anii 2008-2009 și, cel mai probabil, vor rezista și în viitor.
Una din concluziile autorilor a fost că aceste companii vizionare au fost mai puțin predispuse să își înceapă existența printr-o „idee grandioasă” decât companiile de referință. Ba chiar au descoperit că există o corelație negativă între succesul antreprenorial timpuriu și transformarea într-o companie vizionară.
Pentru cei care visează să creeze următoarea companie vizionară și înțeleg că o cursă lungă e câștigată de broasca țestoasă și nu de iepure, acesta este momentul. Cum îl puteți valorifica?
- Căutați exemple de companii apărute în perioade similare de recesiune
- Identificați nevoile acoperite la început și evoluția acestor business-uri în timp – minim 15 ani
- Citiți în documente open source precum Google Drive despre tendințe de consum și schimbări în diverse industrii. Doar până acum au circulat peste 80 astfel de documente pentru anul 2023
- Schitați un mic plan de afaceri (vezi emisiunea KisBis cu acest nume)
Conectivitatea globală, noua generație nativă digital care intră în câmpul muncii și lecțiile învățate din trecut fac antreprenoriatul mai ușor ca niciodată.