Nimeni nu poate face abstracție de competiție, dar pentru a fi mai bun decât cei care concurează pe aceeași piață cu tine, trebuie să stăpânești arta războiului strategic…în afaceri. Nu să o stăpânești, să fii un maestru!
Advertisment
Oarecum contraintuitiv, cel mai bun exemplu ne este oferit de cartea Arta Războiului scrisă de Sun Tzu, un general, strategist militar și filozof chinez care a trăit în secolul al șaselea înainte de Hristos. Care sunt principalii pași de urmat pentru a ne asigura victoria?
- Estimarea inițială a situației, de la morală, la condițiile meteo, de la teren la comandantul șef și la doctrină. Cam la fel trebuie să arate un plan de lansare sau extindere pe o piață nouă.
- Declararea războiului și regula de 3 la 1, respectiv să te asiguri că forțele care se află în luptă sunt de trei ori mai mari decât cele logistice. Dacă departamentele suport sunt în număr mai mare decât marketingul și vânzările care conduc războiul competiției, atunci fii pregătit pentru eșec.
- Atacul strategic. Dacă deții o superioritate numerică de 10 la 1, fă-ți concurentul să se predea. Dacă raportul este doar de 2 la 1, divide et impera. Dacă forțele sunt egale, pornește tu lupta.
- Folosirea potrivită a resurselor. Dacă ai subalterni, folosește-i pe toți, nu doar pe cei talentați și cei curajoși. Nu aștepta însă realizări din partea celor netalentați. Distribuie sarcini tuturor în funcție de competențe. Un general bine pregătit așteaptă victoria de la circumstanțe și nu de la subalterni.
- Puncte forte și puncte slabe. Fă-ți competiția să creadă că punctele forte sunt punctele tale slabe și viceversa, iar dacă obții o victorie parțială, nu folosi aceeași tactică într-o bătălie viitoare
Folosește-te de practica și înțelepciunea lui Sun Tzu, care a avut mai mult de câștigat sau pierdut decât simpla cotă de piață.