După ce că avem exporturi mici, aproape jumătate din ele sunt legate de mașini și echipamente de transport, ceea ce constituie o vulnerabilitate economică a României
Dacă ar fi o veste macroeconomică bună din 2023, aceasta ar fi scăderea deficitului comercial. Dacă în 2022, deficitul comecial al României, adică diferența dintre exporturi și importuri de bunuri a fost de nu mai puțin de 35 miliarde euro, anul trecut, după 11 luni, deficitul comercial a fost de 25 miliarde euro, în scădere cu 17%.
Anul trecut, în 11 luni, exporturile au ajuns la 86 miliarde euro, în creștere cu 2%, iar importurile au ajuns la 112 miliarde euro, în scădere cu 3,2%.
Dacă ne uităm pe structura exporturilor, vedem niște lucruri extrem de interesante, care pot fi și un semnal de alarmă.
Principala problemă este că suntem dependenți la export de industria de mașini și echipamente, adică de multinaționale, această industrie având o pondere de 44% în totalul exporturilor. Acest sector depinde de piețele externe, în special de ce se întâmplă pe piețele occidentale. Este bine că avem Dacia și Ford, care produc la capacitate maximă, dar depindem foarte mult de ele.
La polul opus se află exportul de alimente și animale vii, sector cu o pondere de doar 8% în totalul exporturilor. Dacă în industria de mașini și echipamente se mai face o valoare adăugată în România, în sectorul de alimente și animale vii, exportăm materie primă brută. Și bineînțeles importăm produse finite.
Din păcate, România nu prea este o tară exportatoare la nivel de bunuri, de fapt fiind țara fostă comunistă care stă cel mai prost ca raport al exporturilor în PIB, de numai 30%. Bulgarii sau ungurii au exporturi care ajung și la 70-80% din PIB.
Din păcate nu știu dacă Guvernul are vreo strategie economică și de investiții pentru creșterea și diversificarea exporturilor. Să sperăm că nu o să cadă industria auto, cel puțin în viitorul apropiat.
Advertisment