Statul, printr-o instituție specifică, Autoritatea pentru Administrarea Activelor Statului, se pregătește să devină acționarul majoritar al Blue Air, celebrul transportator român low-cost, conform unor discuții avute de Ziarul Financiar cu reprezentanții Blue Air.
În pandemie, Blue Air a luat un ajutor de stat de 300 de milioane de lei de la guvern, prin intermediul unui credit dat de EximBank, în încercarea de a echilibra finanțele companiei, care au fost aruncate în aer de pandemie, și de oprirea zborurilor, nu numai în România, ci și în întreaga lume. Blue Air nu a putut să plătească nicio rată, nu poate să ramburseze creditul, având în vedere că toată activitatea de zbor este oprită, așa că statul, care avea o garanție pe acțiuni în contul creditului, va prelua 75% din operatorul low-cost.
Situația critică a Blue Air era cunoscută încă de acum 2-3 ani, pandemia a accelerat-o, iar statul, prin ministerul Transporturilor, nu a putut sau nu a vrut să intervină pe parcurs. Doar a garantat creditul de 300 de milioane de lei, așteptând practic acest deznodământ de acum. Nu știu dacă discuțiile dintre ministerul Transporturilor și Blue Air ar fi avut o altă soartă dacă s-ar fi intervenit mai repede, dar mă aștept ca după această preluare a companiei de către stat să se reia zborurile.
Dar aici intervine o problemă. Dacă statul, prin minister, va dori acest lucru, dacă noul management se pricepe să opereze o companie aviatică și, mai ales, dacă vrea acest lucru. Pe noi, pe pasageri, pe români, nu-i interesează cine este acționarul, ci doar ca avioanele să zboare din nou. Vom vedea dacă statul, dacă reprezentanții statului își vor asuma managementul companiei, nu ca să închidă Blue Air, ci ca să o opereze. Dacă statul a trimis compania în insolvență, în concordat preventiv, acum ar trebui să știe ce să facă cu această companie.
Advertisment