Businessul din România este extrem de împărțit, debalansat aș putea spune: cele mai mari 1.000 de companii din România au avut în 2021 o cifră de afaceri de 960 de miliarde de lei, adică 196 de miliarde de euro, reprezentând nu mai puțin de 46% din cifra de afaceri totală din economie. Asta înseamnă că cele 699.000 de companii se bat pe restul, adică pe o cifră de afaceri de 1.000 de miliarde de lei.
Conform “Top 1.000 cele mai mari companii din România”, realizat de Ziarul Financiar împreună cu Deloitte, cele 1.000 de companii cele mai mari, deși fac 46% din businessul total, au numai 25% din profit, ceea ce înseamnă o marjă de numai 4,3%. Marea majoritate a companiilor din Top 1.000 sunt multinaționale. Față de 2020, în 2021 cifra de afaceri a acestor 1.000 de companii a crescut cu 25%, depășind inflația.
Economia și businessul din România merg pe un model sud-americanizat, respectiv avem câteva companii mari, prea puține, care conduc businessul. Cele mai multe companii, unde aproape toate sunt românești, au o putere financiară scăzută, tot timpul se află într-un proces de supraviețuire când apar crizele economice. Din păcate, companiile mari românești nu prea realizează procesul de succesiune, și ajung să fie vândute investitorilor străini. Este greu, din ce în ce mai greu pentru companiile românești să crească într-o piață dificilă, marcată de inflație și creșterea dobânzilor, care vine la pachet cu scăderea puterii de cumpărare a consumatorilor și reducerea vânzărilor.
Când vor veni rezultatele pentru anul 2022, vom vedea cum cele 1.000 de companii, cele mai mari, au câștigat și mai mult teren în economie și în business pentru că au avut puterea să majoreze prețurile.
Advertisment