Ani de zile am criticat creșterea consumului. Analiștii economici susțineau că o creștere de 7-8-10-12-18% este total nesustenabilă și vine doar din creșterea artificială a salariilor, nu din creșterea productivității muncii. Angajații români nu sunt atât de productivi pentru a justifica creșterile salariale pe care le primesc, spuneau analiștii.
Advertisment
Mai ales în sectorul bugetar și al companiilor de stat. Din păcate, acum a venit și perioada în care consumul a scăzut și scade în continuare. Și nu este bine deloc pentru economie, pentru companii, pentru bugetul de stat, pentru consumatori, pentru nimeni. Anul trecut, consumul măsurat prin cifra de afaceri din retail a înregistrat un plus de doar 4,4%, la jumătate față de anii anteriori. Din cauza creșterii prețurilor și a scăderii puterii de cumpărare, având în vedere că salariile nu pot acoperi explozia inflației, consumatorii, adică noi, am cumpărat mai puțin, iar acest lucru se vede.
Ironic, în decembrie, nu prea am cumpărat alimente și bunuri, ci mai mult haine, cosmetice și benzină. Problema este că acest trend de scădere a consumului s-ar putea menține și în acest an, ceea ce ar fi rău. Eugen Sinca, analistul BCR, prognozează că în 2023 consumul va înregistra o creștere de numai 2%, adică la jumătate față de anul trecut. Având în vedere că acest consum privat înseamnă 60% din PIB, economia va fi afectată. Salvarea ar trebui să vină din creșterea investițiilor, asta dacă guvernul va lua miliardele de euro din PNRR și fonduri europene. Când salariile creșteau, când consumul creștea, nu era bine. Acum să vedem dacă vor crește investițiile.