- 1/4 dintre copiii din România între 3 și 6 ani nu merg la grădiniță. România are cel mai ridicat procent din UE.
- Situația este mult mai gravă pentru copiii aflați în risc de sărăcie: aproape jumătate nu merg deloc sau merg doar la program scurt.
- România contrazice tendința europeană, unde majoritatea copiilor frecventează grădinița în program lung, în timp ce la noi predomină programul scurt.
România deține „recordul” negativ în Uniunea Europeană: cei mai mulți copii de vârstă preșcolară care nu sunt înscriși la grădiniță. Procentul este aproape de trei ori mai mare decât media europeană, arată cele mai noi date Eurostat pentru anul 2024.
Advertisment
Mai bine de un sfert dintre copii lipsesc de la grădiniță
Potrivit Eurostat, 27,3% dintre copiii români între 3 și 6 ani nu mergeau deloc la grădiniță în 2024. Este cel mai ridicat procent din UE, urmat de Slovacia (26,7%) și Polonia (21,3%).
Prin comparație, media europeană este de doar 10,8%. Cu alte cuvinte, România are aproape de trei ori mai mulți copii absenți de la educația timpurie decât restul Uniunii Europene.
Recomandări
Program scurt vs. program lung – România, în contratimp cu UE
La nivel european, majoritatea copiilor merg la grădiniță în program lung (minim 25 de ore pe săptămână). În România, situația este inversă: 43,4% merg la program scurt, sub 5 ore pe zi, iar doar 29,3% merg la program lung. Această inversare arată o problemă de infrastructură și de acces, care se reflectă direct în șansele de dezvoltare ale copiilor.
România vs. alte state cu probleme similare
Chiar și țările apropiate de recordul negativ al României reușesc să ofere mai mult sprijin copiilor vulnerabili. În Polonia, 51,4% dintre copiii în risc merg la program lung. În Slovacia, chiar dacă 47% nu merg deloc la grădiniță, aproape 39% sunt incluși în program lung, de patru ori mai mulți decât în România.
Datele Eurostat confirmă și analiza Comisiei Europene din 2023: în România, participarea la educația timpurie rămâne mult sub media europeană (74,8% față de 93,1% la nivel UE).
Citește și
- Wolt România a transformat gențile Tazz în ghiozdane pentru copiii din mediile vulnerabile din Capitală
- În SUA, viitorii părinți plătesc 30.000 de dolari pentru alegerea numelui „potrivit” pentru copilul lor. Consultanții analizează personalitatea părinților și vin cu liste personalizate
- Bucureștiul găzduiește ParentED Fest 2025, cel mai mare eveniment de parenting din România