Educația intră în era educației artificiale. Din 2029, PISA testează competențe media și A.I.

Dacă 2022 a fost anul în care ChatGPT a schimbat lumea, 2025 riscă să rămână în istorie ca momentul în care inteligența artificială a devenit soluția universală, inclusiv pentru educație.

Din 2029, PISA testează și competențe A.I.

Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OECD), sprijinită de Comisia Europeană și giganți tech precum Meta, OpenAI, Amazon sau Microsoft, propune o strategie globală de „alfabetizare AI”, de la grădiniță până la liceu. Iar primul pas major este deja anunțat: din 2029, testele internaționale PISA vor include și evaluarea competențelor media și AI pentru elevii de 15 ani.

Noua strategie se bazează pe un cadru numit „AI Literacy Framework”, construit în jurul a patru arii: implicarea cu AI, crearea cu AI, gestionarea și proiectarea AI. Însă graba de a seta standarde globale ridică semne de întrebare.

Cercetătorii atrag atenția că OECD riscă să impună o viziune uniformă asupra unor sisteme educaționale profund diferite cultural și social. Mai mult, profesorii par marginalizați în documentele oficiale: „AI” apare de peste 400 de ori, în timp ce „profesor” abia de 10 ori. „Cadrele didactice sunt reduse la rolul de suport, nu de mediatori critici ai învățării”, arată analiza.

Cine câștigă din A.I. în școli?

Criticii vorbesc despre riscul ca școlile să devină terenuri de testare pentru AI, unde elevii sunt utilizatori necritici, iar companiile tech marii beneficiari. „Nu e vorba să fim împotriva AI, ci să nu acceptăm orbește o direcție impusă ca inevitabilă”, avertizează cercetătorii.

Între timp, realitatea din clase e complicată: în Canada, 80% dintre profesori spun că se simt copleșiți, iar 95% se tem de efectele lipsei de personal. În acest context, cerința OECD de a implementa rapid un cadru global pentru AI pare ruptă de problemele cotidiene ale școlii.

Exit mobile version