Graziella Dan îți spune cum să treci peste conflictele cu colegii de muncă

Ai colegi cu care nu te înțelegi la muncă și un astfel de conflict îți strică starea? Nu se poate să ne înțelegem cu toată lumea și nici ca toată lumea să ne simpatizeze. Poate că avem viziuni diferite asupra modului în care muncim sau trăim și astfel ajungem să avem conflicte cu restul. Pentru a trece de această problemă care poate afecta viața de zi cu zi, am vorbit cu Graziella Dan, psiholog. Trebuie să admit că sfaturile ei m-au ajutat chiar și pe mine să văd în perspectivă lucrurile.

Cum putem trece peste conflictele cu colegii de muncă?

Trebuie să îți dai seama care este natura conflictului. Dacă ține de tine sau dacă ține de celălalt. Trebuie să îți autoreglezi emoțiile vis-a-vis de persoana respectivă. Relatiile de acest gen intră în categoria de relații toxice. Acestea nu se manifestă doar în raport cu partenerul. Relațiile toxice le putem avea cu copii noștrii, partenerul, rudele, mama, tata, șeful, colegul de birou sau un vecin.

Dacă ar fi să avem un abecedar, cum ar arăta abecedarul gestionării unui conflict?

În primul rând trebuie să identificăm care este conflictul. Dacă este unul ce ține doar de interior sau de exterior. Trebuie apoi să reglăm conflictul cu persoana cu care nu ne înțelegem. Comunicarea asertivă este recomandată în astfel de situații. Nu ar trebui să ameninți. Trebuie să îți impui punctul de vedere cu diplomație, calm și mai ales sinceritate de pe o poziție de egalitate. Și intrarea este importantă. Conversația poate începe cu „Ai avea 2 minute să discutăm?”. Conversația ar trebui să se petreacă între 4 ochi. Trebuie să folosim formulări precum „Parerea mea este că…”, „Am putea încerca să…”. Trebuie să evităm cele ca „Nu știi că tu ai greșit…”etc.

Ce putem face să ne autoreglăm?

Eu recomand tehnici de relaxare sau tehnici de respirație. Una foarte bună este respirația în 4 timpi. După 2-3 cicluri de astfel de respirație deja atenția se mută pe ceea ce avem de făcut. Acestea sunt bune mai ales dacă conflictul escaladează. Tehnicile de mindfullness sunt de asemenea foarte bune. Acele tehnici care te readuc în prezent constau în concentrarea pe ce există în momentul prezent în jurul nostru, de exemplu pe obiecte.

Ce consecințe pot avea aceste conflicte nerezolvate?

Orice conflict care se repetă erodează relația cu munca. Angajatul ajunge să se gândească doar la munca și să apară insomniile, anxietatea sau depresia. Poate să intre în burn-out, deși efortul nu e în concordanță cu nivelul de muncă. Relația toxică cu munca e o relație care dacă nu dă semne că s-ar stinge conflictul, se poate agrava, și duce în final individul într-o zonă de discomfort și să devină disfuncțional până la patologie. Când zic patologie spun patologie psihică de genul depresie sau anxietate sau chiar somatizare. Somatizarea reprezintă tulburările la nivel corporal.

Exit mobile version