Austeritatea Guvernului Bolojan a provocat haos în educație. Cristian Tănase, profesor: „Clar, este nevoie de un protest”

Ministrul Educației, Daniel David, le transmite părinților și elevilor că școala este „în primul rând a copiilor” și îi așteaptă la cursuri, dar 1,5 mil elevi încă nu știu daca încep sau nu școala mâine. Profesorii au o datorie morală față de elevi, indiferent de proteste, mai spune David. Între timp sindicatele din educație anunță un marș de protest luni, 8 septembrie, adică în prima zi a anului școlar, împotriva „Legii Bolojan”.

Planul lui Bolojan prevede creșterea normei didactice, comasarea școlilor și reducerea burselor. Mii de profesori sunt așteptați în Piața Victoriei și pe traseul către Cotroceni.

Cum ar trebui să gestioneze Ministerul Educației situația în care prima zi de școală coincide cu un protest masiv al profesorilor?

Cristian Tănase, profesor la Liceul teoretic Ion Barbu:Dificil de spus cum ar trebui să gestioneze Ministerul Educației această situație, pentru că această situație este provocată de Ministerul Educației. În momentul în care, prin legea 141, a fost crescută norma didactică, a crescut numărul de elevi la clasă, s-au comasat școli, tariful la plata cu ora a fost schimbat, atunci, clar, este nevoie de un protest. Este nevoie să ne cerem drepturile și, în mod special, facem acest protest pentru copii, pentru că ne dorim un învățământ, o educație de calitate, nu o educație de cantitate.

Apelul Ministrului Educației la datoria morală a profesorilor va funcționa sau, dimpotrivă, va alimenta tensiunile?

Cristian Tănase, profesor la Liceul teoretic Ion Barbu:Într-adevăr, toți avem o datorie morală, cum și domnul ministru are o datorie morală atât față de elevi, cât și față de profesori. Dacă îmi permiteți, anul școlar mie îmi începe, numai că ne-am gândit să facem un alt fel de deschidere a anului școlar în Piața Victoriei, unde vor veni atât profesori, cât și elevi. Dar, în același timp, în toate unitățile de învățământ, din câte știu eu, elevii vor fi așteptați, cei de clasa a V-a, cei de clasa a IX-a.

Nu va mai exista tradiționala festivitate de deschidere, dar elevii se vor întâlni cu diriginții mâine. Așadar, dacă un elev mâine se duce la școală, cu siguranță își va găsi dirigintele, doar că acea festivitate va lipsi”.

În 2023 protestele au paralizat școala timp de săptămâni. Riscăm un scenariu similar?

Cristian Tănase, profesor la Liceul teoretic Ion Barbu:În momentul de față este acest scenariu cu protestul de mâine. Vom vedea fiecare profesor cum anume va continua să protesteze începând de marți încolo. Au ieșit în spațiul public mai multe voci, chiar și sindicatele, din câte știu, au îndemnat ca profesorul să nu mai predea. Și, pur și simplu, să scrie titlul lecției pe tablă, iar după aceea să nu facă nimic. Eu, personal, nu sunt de acord cu o astfel de măsură, cu un astfel de protest, pentru că m-aș simți complice. Aș simți că școala, așa, educațional, este o simplă formalitate.

De aceea, cu siguranță, pot exista și alte măsuri prin care putem să protestăm, cum ar fi, în weekend, când sunt diferite concursuri sau activități sau olimpiade, profesorul să nu participe, să nu participe la simulări. Pentru că, până la urmă, prin această lege 141, primirea noilor norme didactice a ajuns ca unii profesori de istorie să predea etică, de chimie să predea științe sociale. Atunci stăm și ne mai întrebăm dacă oricine, orice absolvent de facultate, poate preda orice.

De ce mai avem nevoie de diferite competențe științifice și psihopedagogice, noi, profesorii? De ce mai există o facultate de psihologie dacă oricine cu o facultate ar putea să predea orice?

Exit mobile version