• Avocatul Poporului crtitică dur ideea Ligiei Deca de a pune camere de supraveghere în școli
  • Av. Poporului: „ accentul trebuie pus pe educația copiilor/tinerilor și nu pe supravegherea permanentă”
  • Instituția condusă de R. Weber: sistemele audio-video în școli nu fac parte din procesul educațional

Avocatul Poporului critică dur proiectul Ligiei Deca de a pune camere audio-video în școli. Într-o analiză pe propunerea ministrului de a monta camere de supraveghere video-audio în școli, fără acord, instituția susține că ar fi încălcate regulamentele europene și legile din România.

„Instalarea sistemelor de supraveghere audio-video în unitățile școlare nu face parte din procesul educațional, ci este mai degrabă o preconstituire de probe în cazul în care s-ar săvârși o faptă contrară ordinii sociale sau valorilor morale”.

Avocatul Poporului critică vehement big brother-ul Ligiei Deca

Renate Weber declară că scopul țintit de propunere „poate fi atins si pe altă cale decât cea prin care se aduce atingere drepturilor fundamentale invocate.

Recomandări

ALEPH 4 YOU!
MULTĂ MATE, PUȚIN KNOWLEDGE
Shopping
ANGELO IA NOTĂ MAXIMĂ
FARFURIA PERFECTĂ

În acest sens, pot fi avute în vedere, cu titlu de exemplu, mijloace alternative, cum ar fi:

  • creşterea numărului cadrelor didactice care efectuează serviciul pe unitatea de învăţământ;
  • angajarea de personal de pază;
  • implicarea activă si eficientă a părinților;
  • intensificarea mediatizării conduitei de urmat în unitățile de învăţământ si în societate;
  • cooperarea cu ONG-urile active si specializate în materie si alte asemenea”.

Astfel, instituția critică OUG prezentat de Ligia Deca:

  • posibilitatea acordată școlii de a decide instalarea unui sistem de supraveghere audio-video;
  • asumarea de către școlii a răspunderii cu privire la respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2016/679;
  • instalarea sistemului de supraveghe si în exteriorul clădirilor, pe holuri, în sălile de mese, săli de sport şi săli de festivități, cămine internate, biblioteci școlare sau centre de documentare și informare; 
  • desemnarea unei/unor persoană/persoane cu atribuții de monitorizare a funcționării sistemului de supraveghere audio -video; 
  • stocarea și păstrarea, în condiții de siguranță si confidentialitate, a înregistrărilor audio-video pentru o perioadă de 90 de zile, cu exceptia cazurilor temeinic justificate când această perioadă se prelungeste, până la finalizarea cercetărilor privind sesizările formulate, după care aceste informatii se șterg 
  • accesul la înregistrări se asigură numai prin vizualizarea înregistrărilor; 

Renate Weber spune că Legea privind protecția și promovarea drepturilor copilului prevede că „este interzisă orice actiune de natură să afecteze imaginea publică a copilului sau dreptul acestuia la viata intimă, privată si familială”.

Camerele audio-video în școli, un proiect care a creat vâlvă în spațiul public

Instituția condusă de Renate Weber, arată că la regulamentul nr. 679 din 27 aprilie 2016 se precizează: „copiii au nevoie de o protecție specifică a datelor lor cu caracter personal, întrucât pot fi mai puțin conștienți de riscurile, consecintele, garanțiile în cauză și drepturile lor în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal. (…)”.

Instutuția Avocatului Poporului susține că OUG prevede „instalarea sistemelor de supraveghere audio-video în clasele de curs, respectiv în cămine internate – în acest din urmă caz nu se face nicio distinctie a spatiilor supravegheate și prin urmare pot fi și dormitoarele si băile, lucru de neacceptat- , presupune o supraveghere permanentă a copiilor/tinerilor, or acest aspect este în totală contradictie cu dreptul la respectarea vieţii private a acestora şi cu interesul superior al copilului care are dreptul la protejarea imaginii sale publice si a vietii sale intime, fiind interzisă orice actiune de natură să afecteze imaginea publică a copilului sau dreptul acestuia la viata intimă, privată si familială”.

Concluziile Avocatului Poporului despre camerele audio-video în școli

„Astfel, în conditiile în care o astfel de măsură are un impact negativ semnificativ asupra dezvoltării fizice si psihice a copiilor/tinerilor şi cu încălcarea interesului superior al acestora, aceasta apare ca fiind neadecvată şi chiar excesivă.

În opinia noastră, accentul trebuie pus pe educatia copiilor/tinerilor și nu pe supravegherea permanentă a acestora, care, pe termen lung poate avea consecinte negative asupra dezvoltării psihice a acestora, în sensul in care obisnuinta de a fi supravegheat conduce la nerespectarea dreptului la viață intimă, familială și privată”, spune Renate Weber.

Citește și: