Dacă cineva se uită pe datele statistice de pe piața muncii de la noi, la final poți să interpretezi datele fie într-un sens pozitiv, fie într-un sens negativ. Anul trecut, pe de o parte companiile și-au redus numărul de anunțuri de recrutare, iar pe de altă parte numărul de CV-uri din partea candidaților a crescut. Spre exemplu, pe platforma OLX numărul de anunțuri din partea companiilor a scăzut cu 12%, coborând la 570.000, în timp ce numărul de CV-uri depuse pentru un job a crescut cu 5%, ajungând la 6,1 milioane de aplicări la anunțurile de angajare ale companiilor, conform unei analize ZF.
Advertisment
Când este vorba despre salarii, acestea au crescut anul trecut pe unele poziții cu mai mult, pe altele mai puțin. Pe medie, salariul mediu a crescut cu 15%, în condițiile în care inflația anuală a fost de numai 6,6%. Nu este rău pentru o creștere reală a salariului de 8%. Nici pe piețele occidenatale nu vezi o asemenea creștere într-un an. Pentru acest an, o bună parte dintre companii spun că și-au bugetat creșteri salariale în continuare, însă nu pentru toată lumea, ci doar pentru angajații pe care vor să-i securizeze, conform unui sondaj al platformei de recrutare online eJobs. Anul economic 2024 a început mai bine decât așteptările, companiile caută în continuare oameni, dar la extreme:; fie caută candidați entry level, fie caută specialiști, care sunt mai greu de găsit.
Pe de altă parte, companiile se uită în organigrame să mai taie din oameni, să mai taie din pozițiile care se suprapun sau să aducă aplicații sau roboți pentru a înlocui oamenii, având în vedere că aceste instrumente nu cer majorări salariale, nu se îmbolnăvesc, nu pleacă la prima ofertă primită. În mod cert, companiile caută să se automatizeze, să se digitalizeze, și pentru a scăpa de presiunea forței de muncă.