Businessul din România, de 410 miliarde de euro pe an, este sud-americanizat.
Conform unei analize a Ziarului Financiar, primele 2.000 de companii, 0,2% din total, marea majoritate multinaționale, realizează 52% din cifra de afaceri totală din economie.
Restul de 800.000 de companii, microîntreprinderi și IMM-uri, se bat pe 48% din business.
Dacă ne uităm însă la profit, cele 2.000 de companii mari și foarte mari, au raportat în 2021 un profit de 14 miliarde de euro, adică 34% din totalul profitului realizat în România, deși au 52% din cifra de afaceri totală.
Celelalte 800.000 de companii mici, mijlocii, microîntreprinderi, au raportat un profit de 27 de miliarde de euro, adică 66% din totalul profitului din România, deși au o cifră de afaceri mai mică față de companiile mari. Aceasta este situația statistică. Întrebarea este ce facem mai departe. Nu noi, ci guvernul, cei care reprezintă statul și, în final, România.
Care este modelul economic pe care mergem: companii mari și foarte mari, dar reduse ca număr sau sprijinim mai mult dezvoltarea mai rapidă a companiilor antreprenoriale românești mici și mijlocii, care pot susține mai mult economia, angajează mai mulți oameni, lasă în economie o valoare adăugată mai mare și, de ce nu, plătesc mai multe taxe și impozite.
Bineînțeles că am prefera varianta a doua, dar unde sunt politicile economice și de business ale guvernului, ale statului, în acest sens, ca nu prea sunt. Administrația publică este destul de reticentă față de companiile românești pentru simplul fapt că fiind foarte multe și mici nu au putere politică și economică.
Mai bine se discută cu o companie cu o cifră de afaceri de peste 100 de milioane de euro pe an decât cu o firmă care face 500.000 de euro sau un milion de euro pe an. Cele 2.000 de companii mari din România navighează mult mai bine din punct de vedere politic și birocratic, beneficiind de un sprijin constant și susținut.
Dar dacă guvernul, prin politicile economice care să traverseze cicluri electorale, nu va încuraja dezvoltarea mai rapidă a companiilor românești, economia se va sud-americaniza și mai mult. Și nu știu dacă este așa de bine.
Advertisment