- Corina Popa: Studiez imaginile din manualele de gimnaziu pentru toate disciplinele și mi-am alcătuit deja un corpus de analiză, activitate în urma căreia am rămas cu un gust amar. Nu există o reprezentare a copiilor cu dizabilități în nicio imagine
- Corina Popa: Pledez pentru egalitate de șanse din toate punctele de vedere, pentru libertatea de a alege, pentru libertatatea de a ne alege și de a nu fi judecați prin perspectiva a cee ace noi nu am putut define în contururile noastre identitare
Corina Popa – Despre analfabetismul funcțional
Advertisment
Fondatoarea Școlii de Gramatică a explicat, la „Ochii pe mine”, că fiecare profesor ar trebui să își antreneze competența de a ajuta elevii să pună în practică ceea ce învață.
,,Analfabetismul funcțional se manifestă la toate disciplinele și cauza este incapacitatea noastră de a corela informația cu viața. Practic, un conținut informațional trebuie să ne ajute să ne descurcăm în viață, să folosim un calcul atunci când mergem la piață și trebuie să ne dăm seama dacă am primit restul corect. Despre o gândire aplicată vorbim.
Recomandări
Și atunci, un profesor trebuie să își antreneze această capacitate de a antrena, la rândul său, competențe, de a ajuta elevul să pună în practică ceea ce învață. Rezolvăm ecuația din manual, nu am nicio problemă cu asta, dar haideți să ne imaginăm că ajungem într-o cameră și trebuie să zugrăvim pereții. Cum calculăm cantitatea de vopsea necesară? La ce ne folosește o ecuație? Sau de ce ne este util să extragem o idee principală dintr-un text, să înțelegem textul, nu să-l citim, nu să-l memorăm. Cum antrenăm memoria? Cum gândim critic? Cum gândim analogic?”
Corina Popa a punctat că că învățarea trebuie tradusă și în practică.
Corina Popa: Facem caracterizarea personajelor din literatură, dar știm să ne caracterizăm pe noi atunci când realizăm un CV? Sau când un elev de liceu trimite o scrisoare de intenție pentru un stagiu de voluntariat. La ce ne ajută voluntariatul? De ce nu facem parteneriate? De ce în învățământul liceal nu există parteneriate între școli și organizații, mediul privat și așa mai departe pentru a aplica. Să facem învățarea practică.
Corina Popa: Încercăm să facem mult mai logică relația dintre temele pe care le studiază elevii și, de fapt, contextul lor larg. Întotdeauna, sa recurgem la metode practice! Și copiii învață mai ușor dacă pornim de la un fapt real, de la un joc de rol. E minunat tot ce învăț de la ei!
Corina Popa: Niciodată nu pornesc de la teorie cu elevii mei. Încercăm să înțelegem ce au în comun de ce-urile copilăriei cu de ce-urile filosofiei și că asemeni filosofilor copiii își pun foarte multe întrebări.
Corina Popa, despre educație, într-un raport de egalitate profesor-elev
Corina Popa: Eu le sunt coechipieră într-un demers în care învăț pentru ei și le transmit informații, le cer părerea, iar ceee ce ne leagă pe noi este o construcție. Așa se întâmplă și în educația pe care ei o primesc în familie. Sunt privilegiați să aibă oameni de la care pot învăța atâtea, poate ei vor ști mai multe la vârsta părinților lor, cu siguranță vor știi mai multe la vârsta mea, pentru că pot învăța de la mine, pentru că societatea a evoluat, pentru că au atâtea instrumente.
Și, cumva, transmițându-le acest raport de egalitate și demonstrându-le, nu pot să spun că le amintesc foarte des că îi iubesc, încerc să le arăt asta, dar o fac de fiecare dată cu convingerea că iubirea responsabilizează. Și sunt convinsă că atunci când iubim pe cineva suntem mult mai atenți să nu rănim persoana respectivă, să îi aducem bucurie.
Vlad Craioveanu: Tu ești în contrast total cu învățământul românesc.
Corina Popa: Și așa vreau să rămân până în punctul în care învățământul românesc se va schimba.”
Fondatoarea Școlii de Gramatică a mai spus, la emisiunea lui Vald Craioveanu, difuzată de Aleph News, că este important să existe reguli ferme în procesul de educație.
Corina Popa: Performanța fără bunătate alege să genereze impostură. Cu severitate, cu rigiditate, au și regulile sensul lor. Eu le spun de fiecare data copiilor că regulile sunt făcute pentru a ne proteja. Regulile ne protejează libertatea, ne protejează integritatea, atunci când desigur nu sunt absurde.
Corina Popa: ,,Cuvinte românești”, o platformă accesebilă la un clic din orice colț al lumii, o platformă pentru toți iubitorii de limbă, de tradiție, de cultură. Ne-am dat seama că putem să cream un conținut informational care să se plieze și pe nevoile copiilor români de clasa a V-a care studiază în România, dar și pe nevoile de învățare ale copiilor din Dispora.
Corina Popa: Eu zic că educația pentru sănătate care să include această component de educație sexuală este esențială. Cred de asemenea că ar trebui să existe educație juridică, educație finnaciară. Lumea a evoluat, nevoile sunt diferite.
Corina Popa: Eu cred că vom avea licee care vor deschide un drum excepțional în zona pilotării pentru că, în premieră, pentru România a fost activat un articol din Legea Educației prin eforturile lui Marian Staș, iar Hotărârea de Guvern a fost deja emisă. Sunt deja școli-pilot în momentul de față care vor reforma, zic eu, arhitectura curriculară prin modelele de bune practici care le vor reforma.
De asemenea, Corina Popa a mai spus că „a învăța să înveți este una dintre cele opt competențe-cheie recomandate de Uniunea Europeană”.
Corina Popa: Un copil trebuie să înțeleagă și să-și asume un set de valori. Vorbesc despre responsabilitate, vorbesc despre respect, vorbesc despre altruism, despre empatie, despre responsabilizarea civică. A învăța să înveți este una dintre cele opt competențe-cheie recomandate de Uniunea Europeană. Aș pleca de la un set de valori și aș merge apoi către competențe.
Corina Popa: Dacă aș fi ministrul învățământului, aș corela două acțiuni fundamentale: de diagnoză și pe prognoză. Aș face o evaluare a nevoilor din sistem, o consultare publică riguroasă. Aș întreba fiecare copil cum își dorește să fie școală. Dar, dacă, eu ca miniștru aș avea o singură ambulanță și ar trebui s-o direcționez undeva, aș trimite-o în universități și aș regândi programele de formare a profesorilor.
Corina Popa, despre hibele din sistemul românesc
,,Cred că ar trebui să nu avem doar un prototip de elev în minte, atunci când vorbim despre învățare. Problemele materiale. Este de neconceput ca în 2021 să avem școli cu toalete în curte. Pregătirea profesorilor. Nu aș lăsa profesorii la catedră fără minimum doi ani de practică.”